De kennis van Wikipedia

On: October 1, 2007
About Laura van der Vlies
Laura van der Vlies is currently a New Media master student at the University of Amsterdam. After finishing the New Media bachelor program and finishing the propedeuse year CMD at the Willem de Kooning Academie in Rotterdam, this is the year to finally really learn the inside of new media today. This summer I participated in the Digital Methods Initiative. This really made me learn to use knowledge in a different way. With interests in the topic of journalism on the web and certain forms of censorship I hope to make valuable contributions to this blog.

Hoe makkelijk is het om berichten op de Nederlandse variant van Wikipedia te plaatsen? Wie bekijkt de nieuw aangemaakte pagina’s? Wat is waarheid volgens Wikipedia? Met deze vragen in het achterhoofd heb ik op woensdag 26 september een pagina over de Spinplant of Bossius Rodricus aangemaakt. Voor de aandachtige lezer, nee, deze plantensoort bestaat niet. Het idee hier achter was om uit te vinden hoe lang het duurt voordat een pagina over een niet-bestaand onderwerp wordt ‘gevonden’ en wat hier dan mee wordt gedaan.
Spinplant

Ik hoefde niet lang op mijn antwoorden te wachten want slechts twee uur later werd de pagina al verwijderd van Wikipedia met de volgende reden: “26 sep 2007 10:52 Erik1980 (Overleg | bijdragen) Spinplant is verwijderd ‎ (De inhoud was: Onzin/hoax, nul google-hits op beide termen)”
Verwijderde entry
Redenen
Oke, het is waar dat deze plantensoort volledig verzonnen is, maar dat weet ik, hoe kan Erik1980 dit zo zeker weten? Juist, door Google te raadplegen. Google wordt hierbij dus als enige bron van kennis gebruikt.
De vraag waarover na gedacht kan worden: Hoe betrouwbaar is Wikipedia als informatie alleen wordt gecheckt op aanwezigheid binnen Google?

Comments are closed.