Foam Lab is Watching You!

On: June 29, 2012
About Anne Laurine Stadermann
Master student New Media at the University of Amsterdam since September 2011. Gratuated (Bachelor) on Film-, Television and Communication Studies at University of Utrecht in June 2011.

Tijdens: Private Parts Vrijdagavond 29 juni

Na het succesvolle evenement Deleted / Seen organiseert Foam Lab vandaag haar tweede evenement: Private Parts. Naast dat hier een bijzondere kans wordt geboden om het fotografische talent in jezelf te ontdekken, is dit ook de uitgelezen kans om ongegeneerd op gluurjacht te gaan en om te leren van bekende en vakkundige fotografen. Daarnaast kan er net als tijdens het eerdere evenement van Foam Lab dit jaar, na de tentoonstelling en tour na afloop ook weer gerekend worden op een bijzonder feestelijke afsluiting met een bijzondere aankleding, en natuurlijk muziek.

Voor hen die het schenden van privacy niet aansprak had de opkomende ‘Big-Brother-is-Watching-You’ cultuur enkele jaren geleden een bijzonder negatieve bijklank. Waar het ‘gluur- concept’ van het plotseling zeer succesvolle Big Brother programma in eerste instantie als entertainment kon worden gezien, zouden wij bijna vergeten dat dit voornamelijk een manier is om de veiligheid binnen onze samenleving te waarborgen. Zo is het inzetten van bewakingscamera’s, en het traceren van berichten via het internet en de telefoon dan ook in korte tijd bijzonder toegenomen. Het is daarom niet erg verrassend dat na het succes van vele Reality Series, er nu programma’s volgen waarin mensen (weliswaar anoniem) via bewakingsbeelden worden aangesproken op bijvoorbeeld hun rijgedrag.

In deze nieuw ontstane wereld, waarin mensen via verschillende media constant in de gaten worden gehouden, geven kunstenaars hier tegenwoordig een artistieke draai aan. Het toepassen van ‘gluurtechnieken’ wordt binnen de fotografiekunst zelfs aangegrepen als een nieuwe fascinerende mogelijkheid om creatief mee te experimenteren. De bekende fotograaf Ron Galella heeft zijn fotocamera ingezet om bijzondere voyeuristische beelden vast te leggen. Aanstaande Vrijdag 29 juni zullen deelnemers tijdens Private Parts zelf de kans krijgen om binnen dit genre aan de slag te gaan. Om half tien zal er een tour van start gaan vanaf Foam door het centrum van Amsterdam waarbij het de taak van de deelnemers is om op voyeuristische wijze foto’s te maken. De fotografen Milan Boonstra en Jan Koster zullen aanwijzingen geven om het ware gluurtalent van de deelnemers aan te spreken. Zoals Foam Lab dit aankondigt belooft het een waar avontuur te worden waarbij nergens voor wordt teruggedeinsd:

Gluur door brievenbussen, kijk in de (huis)kamers van onbekenden en fotografeer ontluisterende taferelen in nachtelijk Amsterdam. Met je camera in de aanslag ga je op zoek naar de meest voyeuristische foto, naar je eigen grens en daar voorbij. (Foam Lab 2012)

Voorafgaande aan de tour zal er eerst in Foam inspiratie worden opgedaan aan de hand van de tentoonstelling genaamd ‘Album Beauty’ van Erik Kessels. Hierin is ook een soundscape te horen met onder andere de stem van Erik Kessels. Naast een warm welkom (waar Foam Lab 2012 tijdens Deleted / Seen heeft laten zien goed in te zijn), is er ook voor een goede afsluiting gezorgd door middel van een afterparty in de gloednieuwe bar Ludwig, waar de muziek van Red Light Radio zal klinken en een scherm met de fotografische resultaten van de artistieke gluurtour is te bewonderen.

Kortom, het beloofd een bijzonder, spannend, leerzaam, grappig en bovenal leuk evenement te worden wat je niet wilt missen! Voor meer informatie kijk op de website van Foam Lab.