(Free) Promotion 2: MySpace band networks

On: September 20, 2006
About Twan Eikelenboom
One of the first Masters of Media to crawl upon this blog (2006/2007)! Still following (and at times contributing) to this great project. Working at Dutch sectorinstitute for e-culture Virtueel Platform. Special interest in stories resulting from new media product use (think: sat nav gone wrong) and independent gaming. Also blogging at http://newmw.wordpress.com

An important aspect of bandpromotion in the musicscene, if the not the most important, is networking. Searching contacts, maintaining them, find more contacts, maintain again, etcetera. Together with some other bands I worked on the online promotion for the back2school event in Arnheim, Netherlands. In this case study I will elaborate Myspace as an addition to networking in the physical world of foggy clubs. (Rest of the post in Dutch)

Toen wij (als zoveel bands) net op de middelbare school begonnen met de band was dit een van de eerste activiteiten die we oppakten: We gingen naar het lokale poppodium en leerden daar steeds meer mensen kennen. Heel logisch. Vervolgens keken we naar de omliggende plaatsen en probeerden we ons geografisch ook beter te verspreiden.

Zoals afgelopen maandag ook aan bod kwam, zijn er nog steeds bands die op MySpace hun ‘fans’ willen toevoegen. Bijna hopeloos vragend: “Wil jij ook onze fan worden?” Dit werkt niet, net zoals dat het niet werkt als je naar de lokale popzaal gaat en vraagt aan de mensen of ze je fan willen worden. Je gaat naar de programmeur en vraagt of je een keer in een voorprogramma mag staan.

Zelfs als de MySpacers je toevoegen dan zullen ze waarschijnlijk nog niet naar een optreden komen. MySpace is een verlengde van het netwerk wat we hebben opgebouwd in real life, en zo moet het ook gezien worden. Het is een ontzettend handige toevoeging op de activiteiten die we al deden en opent nieuwe deuren, en dus nieuwe mogelijkheden om de muziek te verspreiden.

Samenwerking voor het back2school event is op dezelfde manier tot stand gekomen. Via het netwerken (bandwedstrijd, optredens regelen) in Arnhem zijn we in contact gekomen met de andere deelnemende bands. Zij hebben het project opgezet en wij haakten in op het idee. Andere bands zijn op dezelfde manier gecontact en vervolgens zijn we gezamenlijk Friends gaan toevoegen aan de lijst die inmiddels op 500+ Friends staat.

Maar hoe zet je als band een MySpace op? Blijkbaar dus niet door mensen los, een voor een, stuk voor stuk toe te gaan voegen. Dat irriteert alleen maar en komt over als ongewenste spam.

Op internet moet je de MySpace van je band eigenlijk zien als het sociale gedeelte van je website. Waar vroeger een gastenboek of een forum een plek had op de hoofdwebsite van de band, is dat nu een MySpace. Maar de mogelijkheden om actief te netwerken op internet zijn veel groter. Bij een gastenboek was je gebonden aan de omgeving van je website, nu ben je ‘gebonden’ aan 50 miljoen gebruikers. Een oneindige stroom van potentiele mensen die jouw muziek kunnen waarderen.

De eerste stap die wij als band hebben gezet is het toevoegen van zoveel mogelijk recordlabels, zalen, managementbureau’s, etc. Oftewel: mensen die jou eventueel kunnen helpen. Wees bereid voor een klap, want de meeste zullen je nog niet toevoegen als je een week bezig bent in de garage. Wil je dat ze je toevoegen, dan zul je eerst in de real world meer van jezelf moeten laten zien. Goede optredens, goede recensies, etc.

Maar nog belangrijk is het leren kennen van andere bands, want hoe kan je verwachten dat andere bands naar jouw muziek luisteren als je dat zelf niet doet bij een andere band? Het is social media, dus ga eropuit en bezoek andere bands en praat met ze over muziek. Als je echt wilt dat je band slaagt moet je allereerst natuurlijk een eindeloze passie hebben voor muziek, op MySpace kun je het kwijt. Het heet niet voor niks social media!

Als je vervolgens een band hebt gevonden waarmee je jezelf kunt identificeren, is er de mogelijkheid dat je gaat samenwerken op het gebied van optredens en promotie. Je oppervlakkige netwerk krijgt langzaam de vorm van een goede samenwerking. Het back2school event is een van de vele voorbeelden die we als band gedaan hebben. En dus ben je weer terug bij de real world, op het podium.

Dat was ’em, een Case Study in een notendop.