Locative Media
On: September 21, 2006
presentation by Esther Weltevrede & Jasper Moes
Here is some extra info on Waag Society’s definition of Locative Media, as can be found on the their website:
PsychogeographyPsychogeography kijkt naar de specifieke effecten, die een geografische omgeving, bewust of onbewust ontstaan, heeft op de emoties en het gedrag van mensen. Deze studie is een belangrijke basis voor Locative Media en leert hoe je naar je omgeving kunt kijken en die kunt gebruiken. Psychogeography wordt ook in andere disciplines zoals architectuur en ‘urban planning’/planologie toegepast.Sociale structurenLocative Media heeft een sterke invloed op sociale structuren. De interactie tussen mens en lokatie heeft vaak een sociaal en persoonlijk karakter en de interactie tussen gebruikers heeft vaak te maken met delen, samenwerken en/of interactie op basis van een profiel. Technologie maakt ook nieuwe sociale verbanden mogelijk tussen mensen die elkaar ‘normaal’ gesproken niet hadden ontmoet. Succesvolle projecten kenmerken zich vaak ook door een actief en participerend ‘social network’. De verschillende vormen van sociale interactie worden hier onder de loep genomen, met speciale aandacht ook voor privacy en identiteit. Op dit laatste punt heeft het programma ook een overlap met het programma Publiek Domein.
Tijd & GeschiedenisEr worden met behulp van Locative Media allerlei nieuwe lagen van virtuele realiteit aangebracht boven op de fysieke. Deze lagen onderscheiden zich echter niet alleen door een verschillend (persoonlijk) perspectief, maar ook door haar koppeling met tijd. Het historisch en chronologisch perspectief dat bijna inherent verbonden is aan Locative Media wordt hier uitgelicht.GamingGaming en Locative Media hebben een hele speciale liefdesrelatie. Veel van de Locative Media projecten die tot nu toe zijn ontwikkeld hebben wel game-elementen of zijn een spel. Gaming is echter zo’n breed begrip dat er hier ‘alleen’ onderzoek zal worden gedaan naar gameplay, dat zich kenmerkt door een sterke relatie met een (fysieke) lokatie.
instrumenten, apparaten, interfaces & technologie
In dit onderdeel zal er worden gekeken naar o.a. Nieuwe Locative Media Interfaces: onderzoek naar de ontwikkeling van wearables/mobile devices die lokatie- en context gevoelig zijn en nieuwe vormen van interactie ondersteunen zoals gesture/motion control en tactiele feedback. Welke collaboratieve en ‘participatory’ tools hebben we nodig in een Locative Media wereld?