An example of online collaboration
The marketplace at the social network Hyves is an example of online collaboration. Theorist C. Shipley makes a distinction between cooperation and collaboration: “Collaboration is a much less involved affair [than cooperation] in which sole, independent participants advance separately.” The pages display a web of classified advertisements. Through the marketplace the members of the social networking website can make full use of the dynamic space by exchanging products, knowledge and services.
(Since this assignment was written before we made the decision to continue in English, this entry is written in Dutch).
Hoe werkt Hyves marktplaats? Elke hyver heeft een tab in het hoofdmenu waar de online marktplaats van zijn/haar stad te vinden is (of de dichtstbijzijnde grote stad met een eigen pagina). Dit kan Amsterdam zijn, maar ook Lima in Peru heeft een eigen marktplaats waar Peruaanse hyvers advertenties plaatsen. De leden kunnen op de pagina advertenties plaatsen of bekijken, en direct reageren. Er is een verdeling is gemaakt tussen verschillende categorieën, te weten:
- Wonen
- Banen
- Diensten
- Stages
- Contacten
- Te koop
De site blijkt vooral succesvol te zijn bij het vinden van woonruimte, banen en stageplaatsen. Het vinden van een baan krijgt op deze manier een extra dimensie: “Je kunt namelijk niet alleen zelf een baan vinden, maar werkgevers kunnen ook jou vinden op die netwerken. Het is dan ook geen nadeel dat de toekomstige werkgevers vakantiefoto’s zien van hun toekomstige werknemer. De werkgever kan namelijk aan de hand van de foto’s al min of meer opmaken of iemand binnen het bedrijf past en wat de interesses zijn van de eventuele werknemer.” (Recruiter Online, 01.02.2006). Hier valt natuurlijk over te discussiëren. Het is de vraag of het in je voordeel werkt als een potentieel toekomstige werkgever je vakantiefoto’s bekijkt en via de krabbels volledig op de hoogte is van je privéleven…
Hyvers kunnen kiezen of ze alleen de advertenties zien binnen hun eerstegraadsnetwerk (vrienden en familie), of ook die binnen hun tweedegraadsnetwerk (de vrienden en familie van de eigen vrienden en familie), of die van iedereen. Als hyver breidt je je eigen netwerk dus uit en heb je direct toegang tot je tweedegraadsnetwerk, etc. Op dit punt verschilt deze site van vergelijkbare sites als Speurders en Marktplaats. Hyves is namelijk gebaseerd op de theorie van de ‘6 degrees of separation’: je kunt zien in hoeveel stappen je met een willekeurig ander lid op de site verbonden bent. De mogelijkheid om door te klikken naar het profiel van de adverteerders, bevordert het gevoel van betrouwbaarheid. Een ander voordeel is het potentieel grote aantal bezoekers (Hyves telt meet dan 2.3 miljoen leden), een advertentie wordt gemiddeld 40 keer bekeken. Tot slot is het laagdrempelig om rond te surfen op de marktplaats doordat elke gebruiker een eigen tab heeft in het hoofdmenu, de advertenties verschijnen eveneens op de homepage en het plaatsen ervan is gratis.
Een nadeel van de site met betrekking tot de advertenties, is dat er een vrij homogene doelgroep is, namelijk tieners en studenten (voor het zoeken van stagiairs of kameraanbod kan dit echter weer een voordeel zijn). Verder zijn er tussen de adverteerders een aantal commerciële spammers (vaak non-hyvers) die hun bericht meerdere keren posten en daarmee de marktplaats vervuilen. Ook worden er af en toe fake advertenties geplaatst. Op andere online marktplaatsen worden dit soort acties bestreden met behulp van betrouwbaarheidsratings via proofingtools: “eBay en andere marktplaatsen werken allemaal met ‘proofing tools’ waardoor je mensen die iets voor je gedaan hebben een bepaalde betrouwbaarheidsrating mee kunt geven. Deze rating is vergelijkbaar met je kapsel, je kleding, je uiterlijk: het is de eerste indruk die je maakt op potentiële opdrachtgevers.” (Naar Voren, 18.09.2006). Een alternatief wordt op de Hyves marktplaats geboden door de ‘dit is niet ok’-button. Als meerdere gebruikers deze aanklikken, wordt de betreffende advertentie verwijderd.